גוגל נוסד כמנוע לחיפוש מידע ב 1997. עם השנה זיהו את הפוטנציאל שהמידע הניתן בגוגל יכול להוות כלי שיווקי עצום עבור בעלי עסקים. כיום הוא מהווה אפיק שיווקי דיגיטלי עיקרי לבעלי אתרים בעיקר , אבל גם לאלה שלא.
היום לצרכנים/ לקוחות יש אפשרות לקבל מידע על נותן השרות שהם בוחרים לקחת והם רוצים לדעת הכל עליו. לפני שסוגרים עסקאות בסכומים גבוהים, בודקים את בעל העסק בפייסבוק, בודקים את המידע עליו בגוגל, עוקבים אחריו באינסטגרם. העולם הצרכני הפך להיות מאוד פתוח מאוד חשדן.

מה רואה הגולש בדרך כלל כשהוא מחפש מידע על בעל עסק בגוגל?

• תוצאות קידום ממומן
• אתר הבית
• דף הפייסבוק
• תמונות
• גוגל לעסק שלי - דף העסק בגוגל
• בזק, 144 zap

אחר כך מובאים דפי אינטרנט הנושאים את שמו בכתבות, אתרי מאמרים, פסקי דין, אזכורים באתרים מובילים, פורומים וכיו"ב.

וכאן המקום לשים לב :
מכאן והלאה יכולים להופיע אזכורים שליליים שיכולים לתת מידע כוזב על בעל העסק ולהשפיע על החלטת הגולש האם לפנות/להמליץ עליו... כמה שגוגל יכול להטיב ולהצמיח בעלי עסקים, כך הוא גם יכול להיות הרסני עבורם. איך? אסביר באמצעות דוגמאות שהכרתי באופן אישי :
1. סוכן נסיעות – עיקר ההזמנות שלו היו מהאתר. עבדנו על קידום האתר המון זמן עד שהוא הגיע למיקומים יפים בגוגל בעמוד הראשון על ביטויים כמו : " טיולי משפחות לחו"ל" ו"טיולים מאורגנים" . האנליטיקס (כלי המציג את נתוני הכניסות לאתר והתנהגות הגולש) הציג המון כניסות לאתר , גם היו לא מעט התקשרויות והתעניינות- אבל הרבה עסקאות לא נסגרו.
מסתבר- שלאחר שהלקוחות יצרו קשר, הם ביצעו חיפוש בגוגל עם שם הסוכנות ושם הסוכן והתוצאות הראשונות שעלו בדף הראשון , היו מאתר תקדין אשר הציג עשרות תביעות כנגד הסוכן.
מסתבר שזה מנע מהלקוחות לסגור עסקאות, כי הם חששו ממנו.
2. מאפרת כלות. עיקר השיווק שלה היה באמצעות האתר. גם כאן האנליטיקס הצבע על המון כניסות. באחד המקרים התקשרה כלה המעוניינת לרכוש את שירותיה ואמרה לה, "ראיתי עלייך ביקורות באתר מתחתנים שהן לא משהו..." מבדיקה עלה, שהיו מתוך 18 ביקורות מצויינות עליה 2 או 3 ביקורות לא מחמיאות.
יש עוד המון דוגמאות. אציג אותן בהמשך, אבל חשוב להבין שכאן מדובר במוניטין רע ברשת, מה שחשוב להימנע ממנו כעצמאיים.

איך זה קורה בכלל? איך זה מגיע לגוגל?

כדי להבין איך זה קורה חשוב להבין מה זה גוגל ואיך הוא עובד. גוגל זה רובוט. הרובוט הזה סורק דפי אינטרנט על פי תוכן. ככל שהתוכן בדף האינטרנט בכל אתר שיש מתאים לביטוי המחופש, הוא מעלה את הדף בתוצאות החיפוש.
בשפה המקצועית הוא נקרא "עכביש". כי למעשה הוא סורק דפי אינטרנט על פי ברשת לפי כתובת אחת ועובר לדף פנימי ולעוד דפים...
ישנם אתרים שהעכביש מבקר אותם מספר פעמים ביום, ישנם כאלה שאחת לחצי שנה.
הכול מתחיל ונגמר באתר עצמו, בתדירות עדכון האתר, בשינויים ובהוספת תוכן לאתר.
כיום ניתן לכוון באמצעות פעולות תוך אתריות את העכביש גם לאן להיכנס באתר, איזה מידע לאנדקס ואיזה לא.
לכן – כאשר נקליד את השם של אותו בעל עסק, לא בהכרח, התוצאה הראשונה שתעלה תהיה האתר שלו או דף הפייסבוק שלו. אלא- הדף הכי מקודם, הנושא את שמו. זאת הסיבה שכאשר משרד הבריאות הודיע באתר שלו על ליקויים בריאותיים שנמצאו באיזו שהיא מסעדה, האתר של משרד הבריאות הוא חזק יותר ומקודם יותר מאתר או דף עסקי של אותה מסעדה, אם בכלל יש להם, והוא זה שיעלה ראשון בתוצאות החיפוש. לעומת זאת- אתרים שמציגים ביקורות על המסעדה או פידבקים חיוביים, הם אתרים מקודמים פחות מהאתר של משרד הבריאות, שבו התוכן המוזן הוא בקצב גבוה יותר .

"אז מה יכול לפגוע בי כבעל עסק?"

צריך לזכור שגוגל סורק הכל! כל מידע שעולה לרשת נסרק, אלא אם מבצעים איזו שהיא פקודה יזומה לא לסרוק את הדף הספציפי .
סביר להניח שמי שאין לו אתר, או שהאתר עדיין לא מקודם , יוצג הדף העסקי שלו בפייסבוק. גוגל, החל משנת 2015 בערך, החל לסרוק גם דפים עסקיים. הוא גם יציג פרופיל אישי, אבל רק בכניסה לפייסבוק עצמו, יהיה ניתן לצפות בפרופיל.
אם יש פרסום בדפי זהב, או בפורטלים שונים,  זה גם יופיע.
אם הוא השתתף בפרויקט מימון המונים כמו הדסטארט וגמפסטארטר – זה גם יופיע.
אבל- אם אי פעם, אותו בעל עסק נרשם לפורומים בשמו הפרטי, או היו נגדו תביעות בעבר שנכנסו לתקדין או אתרי תביעות אחרים, התוצאות האלו יעלו.

מוניטין ברשת או דחיקת אזכורים שליליים

יוצאים מקרים לא מעטים של אנשים שדווקא העשייה העסקית והתרומה שלהם לחברה נהדרת, מקבלים חשיפה שלילית בתוצאות החיפוש. לעומת זאת- אנשים שידעו להסתיר או לדחוק תוצאות שליליות – זוכים להסתרה של שמם.
אז מה עושים?
הרבה פעמים אין למי לפנות בגוגל ולבקש ממנו תוריד את התוצאה. זה רובוט- אי אפשר לשלוט על הסריקה שלו. ניתן לפנות לגוגל רק במקרים שיש דברים לא ברורים באנליטיקס או גוגל ממומן.
בעבר היה ניתן לשלוח לגוגל בקשה להורדת תוצאות שליליות בגוגל. אבל גוגל הפסיק עם זה והחליט שרק בהוראת בית משפט, הוא יסיר תוצאות. וגם זה קשה מאוד להשיג.
אותם אנשים צריכים להתמודד עם הפרסום השלילי וכאן נכנסים אנשי seo (מקדמי אתרים אורגנית)
כאשר דחיקת אזכורים שליליים היא למעשה העבודה ההפוכה מקידום. במקום לבצע פעולות להעלות את הדף לראש התוצאות, מבצעים פעולות שיורידו אותו.

השלב הראשון : ניקוי מוניטין

אם מדובר בפורומים אז פונים אליהם בכתב שהפרסום פוגע בפרנסה ובמוניטין נא הסירו או מנעו את הסריקה של אותו הדף באתר.
עוברים כמה ימים או שבועות- תלוי מה קצב הכנסת התוכן לאותו אתר, ולאחר הטמעת הפקודה unfollow או מחיקת השם הספציפי מהפורום, שזה יכול להיעשות רק על ידי בעלי האתר. אם בעלי הפורום לא נענים כאן לבקשה אז יכולה להיות עילה לתביעה על פגיעה אישית. או על הזנת תוכן פוגעני.
לאתרים של פסקי דין – צריך לעקוב אחרי מדיניות הסרת התוצאות באתר שלהם. יוזמים פנייה אליהם ומיידעים אותם שהתוצאות הורסות את הפרנסה, הם סביר להניח יטענו ש"זכות הציבור לדעת", אבל באים איתם במו"מ והם ידרשו תשלום על הסרה של כל תוצאה ויחזירו תשובה. יהיו מקרים שהם לא יאשרו הסרה של הפסק דין. אבל אפשר לערב עורך דין וזה כבר מעלה את ההוצאות.

דחיקת אזכורים שליליים

כתבות ynet , אתר משרד הבריאות וכו' – יש דרכים ליצור כתבות תגובה לאו דווקא באתר הספציפי אלא באתר מקודם יותר. לדוגמה:
אם על מסעדה הוצאה כתבה באתר משרד הבריאות, בעל המסעדה, או מי מטעמו כתב תגובת נגד באתר כמו  מאקו. מאקו זה אתר יותר מקודם , והכתבה הזו תעלה ראשונה כאשר יקלידו את שם המסעדה שאנו רוצים להזמין ממנה, תעלה קודם הכתבה שמיטיבה עם המסעדה באתר מאקו ורק אחרי כמה שורות בתוצאות החיפוש נמצא את הכתבה של משרד הבריאות שמעידה על דברים שליליים אודות אותה מסעדה.

אם ישנם אתרים שלא מוכנים להסיר תוצאות, אז או שיש מקרים שאפשר לפנות באמצעות עורך דין ואם לא אז יוצרים "אישיות פיקטיבית" באינטרנט מקדמים עליה דפי אתרים ו"מפילים עליה את הלכלוך".
לדוגמה השם : משה כהן – הוא שם נפוץ. אם יעשו עליו חיפוש בגוגל יעלו מלא תוצאות של מלא משה כהן. אבל שם כמו " יפתח גלזר" , הוא לא נפוץ וסביר שאין הרבה כאלה. ואם יחפשו אז יעלו על יפתח גלזר המקורי. במקרה כזה אני אצור עוד יפתח גלזר .... סוג של לבלבל את הגולש. אבל ייקח זמן לנקות את המוניטין שלו. לפחות חצי שנה כי אני אצטרך לעבוד קשה על קידום האתר הפיקטיבי .

איך נמנעים ממוניטין רע ברשת?

1. יוצרים מיתוג אישי מקודם. המיתוג אמור להראות תוצאות ראשונות של מי אני, האתר שלי. גם אם רואים שתרמתי לעמותות או השתתפתי בהדסטארט וקידמתי יזמים, זה די משתלב עם התדמית שאני רוצה להראות . אז זה חלק ממיתוג ברשת. כך שהשתתפות בפרויקטים למימון או תרומות – יוצרים לנו שם חיובי .
מקומות שאנחנו מופיעים בהם, הרצאות וסדנאות, לבקש אזכור באתר שלהם. לא כולם מסכימים כי מכירים את ההשפעה של זה. אבל אם כן- זה לא דורש מהם הרבה ויכול מאוד לתרום למוניטין שלי ברשת.
2. דף עסקי בפייסבוק- למלא אותו בתוכן, וכל פוסט לחתום בשם שלי. כך שכשיחפשו את השם שלי יעלו פוסטים שקשורים אליי. כי גוגל סורק אותי.
3. לעולם לא להשתתף בפורמים בשם האמיתי שלך. אלא אם כן זה פורום שתורם לעסק בצורה חיובית.
4. למי שיש ביקורות בפורטלים כמו מתחתנים וכו' לבדוק הרבה את השם ובמקרה הצורך לפנות לבעלי הפורטל.
5. גוגל לא סורק ביקורות מהדף העסקי רק את הדירוג שלהם
6. בלוגים בסלונה ונענע10 יכול מאוד לעזור, אני סורקת תוכן לטובתי שמציב אותי בעמדה של כותבת בעלת דיעה, ניסיון? ובדרך כלל אלו אתרים חזקים ומקודמים.

אל תתנו לגוגל לקבוע מה יחשבו עליכם הגולשים .

יצירת תדמית חיובית בפייסבוק

גם כאן צריך לזכור שיותר ויותר אנשים מחפשים מידע בפייסבוק על איש מקצוע. מחקרים מעידים שאנשים סוגרים עסקאות בעקבות תחושת בטן פחות עם הראש. צרכנים היום חטטננים. אם אני נותנת שירות, מי שיחפש את השירות שלי ירכוש אותו לא רק בגלל המקצועיות והניסיון שלי אלא בעיקר בגלל דברים שאני כותבת, תדמית שאני יוצרת. אם אני אעלה סטאטוסים בוטים, או דעות פוליטיות שלא יעלו בקנה אחד עם מי שיחפש את השירות שלי, זה עשוי להרוס לי את ההתקדמות עם הלקוח.
גם כאן חשוב לשים לב למה מופיע על הפיד.
איך אני עונה לתגובות, לשם לב שאני מאשרת תיוגים. לא תמיד בא לי שלקוחות שהם חברים שלי בפייסבוק יראו שביליתי חופשה לכמה ימים עם מישהו שתייג אותי. זה לא מעניין לקוח.

שיימינג בפייסבוק -

ידוע שהיום ביד של הגולש, להרוס לעסק. בלי לשים לב, בלי מודעות. אנשים שואלים בקבוצות כל שהן על בעל מקצוע והרבה פעמים אני נתקלת שמבזים בעל עסק . שימו לב- שמדובר בשיימינג. ושיימינג מעוגן בחוק.
ואנשים שמבצעים שיימינג צפויים לפצות את בעל העסק. המחוקק ראה לנכון להטיל סנקציות חמורות בגין הפצה של ידיעות כוזבות
מרגע שידיעה אחת יוצאת, כבר לא ניתן לעצור את זה. אפשר שאותו אדם שהתחיל את ההפצה, יצטער ויסיר את מה שהוא כתב, אבל זה כבר לא יעזור. כי זה כבר הופץ והתגלגל ואי אפשר למנוע פרסום.

שמירת מוניטין ברשת, יצירת תדמית עסקית אלו דברים חשובים מאוד כיום עבור בעלי עסקים

נגישות