שמירת הפרטיות ברשת. האם זה אפשרי?

לאור הפרשה האחרונה של מארק צוקרברג והטיית הבחירות בארצות הברית באמצעות שימוש בפרטי משתמשי פייסבוק, החלטתי לכתוב מאמר שיסבר את האוזן לגבי שמירת פרטיות ברשת.

זה לא סוד. הגלישה באינטרנט בין אם זה ברשת החברתית פייסבוק או אינסטגרם או גוגל וכיו”ב, אוספת פרטים באמצעות רובוטים או אלגוריתמים העוקבים אחר הרגלי הגלישה שלנו. לאחר עיבוד נתונים אלו לצורך בניית פרופיל מידע אשר אמור לשרת מפרסמים על ידי חשיפה לפרסומות העשויות ליצור בנו עניין ובכך להגדיל את המכירות.

האם זה רע או טוב? האם יש דרך למנוע את איסוף הנתונים הזה ובכך לשמור על הפרטיות שלנו ברשת? האם קיימות דרכים לבחור לאילו פרסומים שונים ומסרים שיווקיים אנו ניחשף בעת הגלישה שלנו ?

” אז מה אם אני עושה לייקים לפוסטים, זה לא אומר שאלו תחומי העניין שלי”. 

אז מעבר לפרטים שאנו “מנדבים לפייסבוק” בעת ההרשמה לרשת כפרופיל, כמו : מין, מקום מגורים ברמת השכונה שאנו מתגוררים, שפה ועוד, הרגלי הגלישה יכולים להעיד על הרבה מההרגלים שלנו ולנבא את הרגלי הצריכה או ההתנהגות האמיתיים.

מרגע התקנת האפליקציה בסלולרי, איפשרנו לרשת “לרגל” בצורה הכי משוכללת שיש. איך? בדרכים רבות ומגוונות:

אפליקציית וויז – יכולה להצביע על מקומות שאני נוהגת לבקר בהם. איסוף הנתונים נעשה בצורה כזו שאפשר לנטר מקומות שאני מבקרת בהם בקביעות או מקומות שביקרתי פעם בתקופה.

אפליקציות בכלל – וויז היא רק דוגמה מאוד חזקה להמחיש את המעקב. אבל כמעט כל האפליקציות משתפות מידע אודות ההתנהגות שלי. לדוגמה: התקנתי אפליקציה למדידת הצעדים, או זו המזכירה לי לשתות מים – פייסבוק או גוגל מבינים שאני משקיעה בבריאות שלי, שאכפת לי מתזונה וכושר ובהתאם לכך יציגו לי פרסומי של נטורופתים, מכשירי כושר ומועדוני כושר. התקנתי אפליקציה של יומן, והוספתי את האפשרות לעדכון חופשות משרד החינוך- פייסבוק מבין שיש לי ילדים במסגרת בית הספר / גן וניתן גם לנטר באילו גילאים הילדים שלי ובהתאם לכך להציע לי פרסומים.

“אמור לי מי החברים שלך ואומר לך מי אתה” – פייסבוק מצליבה נתונים בין חברים שיש לי מעורבות איתם יותר הן מבחינת התגובות שלי, הן מבחינת המעקב או הרגשונים והלייקים. כמו כן, היא יודעת שאם יש משתמש פייסבוק שיש לנו נתונים דומים הוא עשוי להיות חבר שלי והיא מציעה לי לחבור אליו. היא יודעת את מי אני מכירה ב”עולם שבחוץ”. כך ניתן להבין באיזה שלב או מצב אני נמצאת בחיים. יש לי חברה שהתארסה? חבר שמשחרר מהצבא? זה יכול מאוד להעיד על מה קורה סביבי.

תחומי עניין והקשר שלהם לרגשונים.

לפני זמן לא רב, לא היתה את האפשרות להוסיף את הרגשות. היה רק לייקים. עם הזמן פייסבוק רצתה להבין מה קורה פנימה בתוך הנפש שלנו כי הלייק לא הספיק ואז היא הוסיפה את האפשרות לראות מה יוצר בי אהבה, כעס, תמיהה, צחוק. שזו גם אפשרות לניטור קווים מסויימים לאופי שלי כמשתמשת פייסבוק.

מייל, מכשיר הגלישה ודפדפן הגלישה–  אז אם רוב הגלישה נעשית כיום מהסלולרי, ניתן כמובן לדעת האם אני גולשת מאנדרואיד או אייפון, סוג המכשיר אותו אני מעדיפה (lg או סמסונג וכיו”ב) ובהתאם להציע לי פרסומים מהתחום. אגב- לא רק פייסבוק גם גוגל.

גלשתם באתר כל שהוא ומיד אחר כך ראיתם פרסומת שלו ? זו לא יד המקרה! 

קרה לכם שנכנסתם בגוגל לאתר כל שהוא לחיפוש  מידע ואחר כך גלשתם בפייסבוק וראיתם פרסום של אותו בעל עסק?

גוגל או פייסבוק יכולים לשתול קוקי בדפדפן הגלישה שלכם ובהתאם לשורת הקוד הזו (קוקי), להציג לכם פרסומות כדי “להזכיר” לכם שהמותג קיים, שלא השלמתם את הרכישה, או להטמע יותר בתודעה שלכם. זה נקרא “רימרקטינג”. שיווק מחדש באמצעות מודעה רודפת.

נרשמתם למועדון לקוחות? הציעו לכם לקבל “מתכון חינם” או מדריך חינמי? – אותו מותג למעשה הכניס את פרטי המייל שלכם והטלפון לרשימת תפוצה. הכנסת הפרטים שלכם לרשימת התפוצה יכולה ליצור אפשרות לייצר פרסום שמופנה רק אליכם. (בשפה המקצועית costum audience  קהל מותאם אישית).

זה לא נגמר רק בקהל מותאם אישית. הכלים של פייסבוק יכולים להכפיל את אותו קהל על ידי התאמה של פרמטרים מאותה רשימה קיימת. (בשפה המקצועית :look a like קהל דומה) ובכך להרחיב את קהל היעד.

דיברתם עם חבר בסלולרי שאתם מחפשים דירה ואחר כך ראיתם פרסומים של מתווכים או פרויקטים חדשים למגורים? 

בעבר נחשד כי מארק צוקרברג התיר את האפשרות להאזין למיקרופון של הסלולרי ובכך לזהות ביטויים שאנו משוחחים עליהם כמו “דירה”, “נדלן” ובהתאם לכך להבין כי אנחנו מתעניינים כרגע בקניית דירה. שני עורכי דין ניהלו כנגד פייסבוק תביעה בחשד להאזנות ללא הסכמה. אך במשפט מארק צוקרברג הכחיש כל קשר ולא הצליחו להוכיח שזה אכן קורה.

“טוב אז אני לא אשתמש בפייסבוק” 

פייסבוק מודעת לכך שלא כולם בפייסבוק. שיש אנשים שחיים מחוץ לפייסבוק. גם אותם פייסבוק מכירה. איך? באמצעות אינטראקציה של אנשים שכן יש להם פרופיל פייסבוק. ישנו המושג “פרופיל צללים”. כלומר- פייסבוק וגוגל יכולים לאסוף מידע גם על מי שאינו משתמש פייסבוק ובכך ליצור איזהו שהוא פרופיל שמור ולהציג לכם פרסומים עם “שותפי פייסבוק” כמו בגוגל, במייל, באפליקציות וכד’.

אם חבר פייסבוק שלי העלה תמונה שלי, או שמסרתי את פרטי יצירת הקשר שלי בעבר עם מספר טלפון או מייל, פייסבוק יכול לנטר התנהגויות גלישה ולהזרים אליי את הפרסום המתאים.

באמצעות אנשי הקשר שלי, בטלפון פייסבוק יכול לדעת עם מי יש לי אינטראקציה גבוהה יותר או פחות.

ושוב- לא רק פייסבוק. גם גוגל, אמאזון e-bay אתרי קניות גדולים יודעים בדיוק אילו מוצרים להציג דווקא לנו מה שגולש אחר לא יראה.

טיפים לשמירת הפרטיות שלנו ברשת

אולי בגלל שאני אשת דיגיטל, אני רואה ב”מעקב” הזה דבר מבורך. אני יודעת שרבים נורא חרדים לכך ויבקשו למנוע את ה”מעקב” הזה. ההיתר לאסוף נתונים עלינו באמצעות הרגלי הגלישה שלנו הוא זה שמאפשר לרשת החברתית הגדולה או למנוע החיפוש גוגל להיות חינמיים למשתמש. מי שמממן את חברות הענק האלה אלו המפרסמים. אז מה איכפת לי שיציגו לי רק פרסומות שמעניינות אותי במקום להציף אותי במסרים שלא קשורים אליי?  בסופו של דבר הבחירה אם לרכוש או לא היא שלי.

עבור אלה שזה מציק להם אספתי מספר טיפים שתוכלו ליישם ובכך לנטרל את הפרסומים שמוצגים לכם:

  1. רוצים לדעת למה מציגים לכם דווקא את הפרסומת הזו? – בכל פוסט ממומן יש בצידו השמאלי חץ אפור קטן שאם עומדים עליו אחת האפשרויות שמגוללות שם היא “למה אני רואה את זה?” לחצו עליו ופייסבוק יפרט לכם בדיוק למה הוא הציג את הפרסום דווקא לכם
  2. הסרת אפליקציות – ישנו בסלולר אפשרות להגדיר לא להתיר גישה לאנשי הקשר שלכם או המיקום שלכם. הסירו את האפליקציות האלה, או חסמו את ההגדרה הזו. אזהרה: יהיו אפליקציות אשר לא יתירו את השימוש בהן אם לא תתירו את הגישה לאנשי הקשר והמיקום.
  3. הוספת asd block לדפדפן הגלישה שלכם. כך תיחסם האפשרות של מפרסמים להציג לכם פרסומים.
  4. ניקוי קוקיס- אחת לכמה זמן אם תנקו את היסטוריית הגישה שלכם בדפדפן – כל ה”מידע” שנאסף עד כה יימחק. ותוכלו “להתחיל מחדש”.
  5. שמירת האבטחה – הקפידו להזין פרטים שלכם רק באתריפ שהכתובת שלהם מתחילה ב https אלו אתרים בעלי תקשורת מוצפנת. ניתן להתקין בדפדפן תוסף הנקרא : https everywhere המבטיח לכם גלישה בטוחה באתרים שאינם מוצפנים והוא גם מתריע על גלישה כזו.
  6. שימו לב ותזכרו תמיד- פרטים ברשת עשויים להיחשף. בדקו בכל אתר קניות האם מערכת הסליקה שלו מאובטחת.
  7. אל תיכנסו לקישורים שמופיעים לכם בפיד, לא מוכרים. בררו קודם. לרוב אלו קישורי ספאם ולא רק יכולים לקבל גישה לנתונים שלכם, אלא גם לשתול וירוס.
  8. לא נוח לכם לגלוש בגוגל כי יש הרבה פרסומות? עברו למנועי חיפוש אחרים. אמנם גוגל נמצא היעיל ביותר אבל מאז גוגל התפתחו עוד מנועי חיפוש כמו bing  ובמקום ג’ימייל בפלפורמת מייל אחרת.

אז זה מה שיש לי לומר על שמירת פרטיות ברשת. מזכירה לכם  שהם משמשים רק להצגת פרסומים. אם מודעה בעיתון , או חלוקת פלאיירים בתיבות דואר לא מבדילה בין הקהל אליו אנחנו פונים, הפרסום בדיגיטל מאפשר לנו המפרסמים לפרסם בדיוק ורק לקהל שלנו. זה יותר זול, ניתן לאמוד את יעילותו, לעצור בכל זמן שנבקש ולשנות תוך כדי הפרסום במטרה לדייק אותו יותר ויותר.

שלכם,

מיה לונצר – קידום עסקים בגוגל ובפייסבוק

 

נגישות