רשתות חברתיות – מה עשינו בלעדיהן?

רשתות חברתיות ותרומתן לעסקים לחברה ולקהילה. 

האבולוציה של יוני דואר

כולנו זוכרים את התקופה שכשרצו להעביר מסר כל שהוא מאדם לאדם, היו שולחים יוני דואר. די מזמן. 

אין צורך לפרט את ההתפתחות של תקשורת בין אנשים במהלך המאה האחרונה, ולראות כי הטלפון, מכשירי קשר,המכתבים והגלויות פינו מקום נרחב לרשתות חברתיות שונות לצורך יצירת תקשורת מהירה והעברת מסרים. 

היום, ה 30.6.19 אנחנו חוגגים את “יום הרשת החברתית”. והחלטתי לערוך סקירה קצרה על ארבעת הרשתות החברתיות אשר נמצאות בשימוש עיקרי, ולהגיע להבנה על תרומתן  לחברה האנושית. 

לפינ שנתחיל – שאלה קטנה, שמתם לב שהשימוש בנייר הולך ופוחת עם השנים? 

פעם היה עיתון, היום יש פייסבוק ! 

שנת 2004, יושב לו נער חכם באוניברסיטת הווארד וחושב איך אפשר להעביר עדכונים בין תלמידי החוג ומפתח עם עוד 3 סטודנטים את הרשת החברתית הגדולה ביותר כיום : פייסבוק. 

התרגום הוא : ספר פנים. (face=פנים book=ספר) 

שנתיים הוא היה מוגבל לשימוש בין בתי ספר ומוסדות לימוד שונים. וב 2006 נפתח לשימוש כלל הציבור וזכה להצלחה היסטרית בעולם. 

כיום ישנם מיליארדי משתמשי פייסבוק בעולם, והמספרים הולכים וגודלים. 

העיתונים, מגזינים, רדיו וטלויזיה הורידו את נפחם משמעותית. 

המונח “תקשורת המונים” אשר פירושו העברת מידע שמגיע להמון אנשים בבת אחת תפס משמעות הרבה יותר חזקה. 

ממשלות ומנהיגים, מובילי דעת קהל, בעלי עסקים ואנשים פרטיים משתמשים היום בפייסבוק לעדכון אירועים עכשויים בצורה ויזואלית מוחשית יותר. 

לקריאה נוספת שמירת הפרטיות ברשת 

אינסטגרם – יותר ויזואלי, יותר דינמי. 

אינסטגרם נולדה כרשת חברתית לצילום ושיתוף תמונות וסרטונים קצרים באופן מיידי. 

insta = מיידי, אינסטנט

gram = קיצור של telegram מברק. 

ב 2011 נקנתה על ידי פייסבוק וכיום נמצאת בבעלותה.

הרשת עובדת משתכללת ומתפתחת כמו פייסבוק, תוך כדי שמירה על הייחוד שהדגש בה הוא בחומרים הויזואלים ופחות בטקסט. 

קהל המשתמשים באינסטגרם מאופיין כיותר צעיר ויותר דינמי. 

בעבר ההבדל העיקרי בין פייסבוק לאינסטגרם היה ה”סטורי”, פרסומים הנעלמים תוך 24 שעות. בשנה האחרונה הכלי הזה פותח גם בפייסבוק. 

הפרסום באינסטגרם נעשה בעיקר תוך כדי העלאת חומרים ויזואליים ויצירת כמה שיותר עוקבים. קידום ממומן נעשה דרך פייסבוק ואינו מחייב יצירת פרופיל ייעודי לבעל העסק באינסטגרם. 

עסקים שאינסטגרם הוא המקום שלהם

ספרים, מניקוריסטיות וציפורניים, מעצבי פנים, מסעדות ושירותי קייטרינג, שהנראות שלהם צדה יותר את סקרנות הגולש, יזכו לחשיפה גבוהה יותר באינסטגרם.

עורכי דין, רואי חשבון שהמסרים שלהם מועברים יותר באמצעות טקסט תהיה להם חשיפה נמוכה יותר. 

לינקדאין – מקשרת בין אנשי מקצוע 

לינקדאין היא למעשה רשת שמיועדת לייצור קשרים עסקיים בין אנשים. 

למעשה היא הרשת הכי וותיקה מבין הרשתות החברתיות. הרשת הזו אינה מיועדת למכור מוצרים או שירותים ללקוחות פרטיים, אלא ליצור קשרים עסקיים ומקצועיים בעיקר בתחום ההייטק. 

ברשת זו ניתן להגדיר פרופיל אישי וגם עמוד חברה ולהזרים אליו מוצרים ושירותים חדשים כדי להחיות אותו.

 

 

 

עזבו לי את המרחב הפרטי – ווטסאפ 

קצת קשה לי לשייך את ווטסאפ לקטגוריית “רשתות חברתיות” , כי היא נולדה כיישומון להעברת הודעות. 

פיתוחה איפשר גם יצירת קבוצות ורשימות תפוצה כך שכיום היא משמשת גם כרשת חברתית.

עדיין משתמשי ווטסאפ לא אוהבים את החדירה למרחב הפרטי בהודעות פרסומיות של בעלי מקצוע שונים ומעדיפים להמשיך את השימוש בה לצרכים פרטיים.

ההודעות בווטסאפ מוכרזות כבעלות הצםנה מקצה לקצה. כלומר רק מי שנשלחת אליו המודעה יכול לעשות בה שימוש ואינה חשופה לגורמי אינטרנט שונים לצורך יצירת קהל וכו. 

מאז שפייסבוק רכשה את ווטסאפ הכרזת ההצפנה הזו מוטלת בספק. 

 

לסיכום – 

אין ספק שהרשתות החברתיות תופסות חלק משמעותי ביצירת קשרים חברתיים.

קיימות לא מעט “סכנות ברשת”, אך היתרונות בשימושם עולים בכמה אמות מידה על החסרונות. 

הבאת מידע בצורה מהירה וללא יכולת שליטה מרגע שהוא עולה לפרסום יכול לשרת ערכים דמוקרטיים כמו “זכות הציבור לדעת ולקבל החלטות” אך מצד שני גם יכולות להוביל לשיימינג מהיר ועוצמתי. 

כמקדמת עסקים אני יכולה להעיד כי השימוש ברשתות החברתיות הכפיל ושילש נפח מכירות בסכום כסף יחסית נמוך לפרסום. 

נגישות